جستجو
   
    Delicious RSS ارسال به دوستان خروجی متنی
    کد خبر : 35872
    تاریخ انتشار : 25 مهر 1392 9:32
    تعداد بازدید : 382

    خسروی:

    قوانین و مقررات رانندگی بازدارندگی لازم را ندارند

    عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قوانین و مقررات رانندگی، باعث افزایش جرائم و حوادث جاده ای شده اند، گفت: متاسفانه قوانین و مقررات وضع شده بازدارندگی لازم را ندارند، ضمن اینکه باید بپذیریم که افزایش جرایم رانندگی راهکار مناسبی برای کاهش تخلفات نیست.

    قوانین و مقررات رانندگی بازدارندگی لازم را ندارندبه گزارش گروه دریافت خبرخبرگزاری خانه ملت؛ علیرضا خسروی افزود: در چند دهه گذشته شاهد بالارفتن تلفات و حوادث جاده ای در سطح کشور بوده ایم که دلایلی چون افزایش مسافرت در روزهای پایانی فصل تابستان به همراه عدم قوانین و مقررات یکپارچه و واحد در حمل و نقل، عدم استاندارد در صنعت خودرو، عدم مدیریت واحد در صحنه تصادف، عدم استاندارد بودن جاده و امکانات مرتبط با آن (مانند گاردریل، علائم، سرعت گیر)، نداشتن آمایش حمل و نقل و توزیع در حمل و نقل و عدم نظارت کافی بر ترمینال‌ها و تعاونی‌ها و آژانس‌های مسافرتی می تواند از دلایل مهم افزایش تلفات جاده‌ای باشد.
    وی با اشاره به حادثه دلخراش برخورد دو دستگاه اتوبوس در جاده قم – تهران، از مصاحبه‌ها و اظهارنظرهای عجولانه در این خصوص انتقاد کرد و گفت: آیا این حادثه می تواند آخرین ماجرای غم انگیز و سوزناک برای خانواده‌ها و مردم ایران باشد؟ و آیا بعد از هر تصادف گذاشتن کارگروه‌ها، مصاحبه‌ها و فراخواندن وزرا و مسوولین مرتبط به مجلس و ورود دستگاه قضا نتیجه ای را حاصل خواهد کرد؟
    نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه اضافه کرد: قوانین و مقررات رانندگی نتوانسته است،بازدارندگی لازم در جرائم را ایجاد کند و متأسفانه سعی در بالابردن جرائم راهنمایی و رانندگی داشته است، هیچ تغییر و تحولی در مقررات مد نظر قرار نمی گیرد، به عنوان مثال، صحنه ترافیک جاده‌ای به صورتی است که یک کامیون سد راه تعداد زیادی سواری در طول مسیر شده و هرگونه سبقت سواری باعث جریمه شدن آنها می گردد، در حالیکه در کشورهای دیگر این چنین نیست و چنانچه خودروی سنگینی، 5 خودروی سواری و سبک را پشت سر خود نگه دارد کامیون جریمه می‌شود، متأسفانه هیچ آیین نامه و تلاشی برای حل این قبیل مشکلات دیده نمی‌شود.
    خسروی در خصوص استاندارد نبودن جاده و علائم راهنمایی و رانندگی نیز گفت: از استاندارد نبودن جاده نیز هرچه بگوییم، کم گفته ایم، گاردیلی که برای خودروهای سبک مورد استفاده قرار می گیرد چگونه می تواند جلوی انحراف اتوبوس و کامیون را بگیرد؟ دیگر زمان علائم قدیمی، خط‌کشی و شیارهای هشدار دهنده در جاده گذشته است و احتیاج به بازنگری جدی در این موضوع وجود دارد، بازنگری جدی در علائم و مقررات راهنمایی و رانندگی باید مدنظر قرار گیرد.
    وی عدم وجود استاندارد لازم در صنعت خودرو را یکی دیگر از دلایل افزایش تلفات جاده ای عنوان کرد و گفت: طبق عرف بین المللی چنانچه خودرویی از فیلتر اداره استاندارد گذشت و توانست مورد تأیید قرار گیرد، دیگر در حین تصادف عیب و ایراد را متوجه شرکت سازنده خودرو کردن دلیل واهی و اشکالی بر کار کارشناسی دوستان خواهد بود.
    عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی همچنین اضافه کرد: نداشتن آمایش حمل و نقل و توزیع، دلیل دیگر افزایش تلفات و حوادث جاده ای است، سهم حمل و نقل مسافر در 4 گروه زمینی، ریلی، دریایی و هوایی این گونه است که 90 درصد حمل و نقل ها از طریق جاده و 10 درصد باقیمانده از طریق 3 گروه ریلی، هوایی و دریایی انجام می پذیرد و تا زمانی که این هرم تغییر نکند مشکل همچنان باقیست.
    خسروی همچنین نظارت جدی و کافی بر ترمینال‌ها و تعاونی‌ها و آژانس‌های مسافرتی را خواستار شد و گفت: این عدم نظارت باعث شده است که تعاونی‌های مسافربری، حمل و نقل زمینی را به کشتارگاه مسافران تبدیل کنند، اتوبوسها از ثبت کردن لیست مسافر به جهت فرار کردن از پرداخت عوارض مرتبط خودداری می کنند، به جای حمل مسافر، حمل بار را انتخاب می کنند چون درآمد بالاتری نسبت به حمل مسافر به همراه دارد و از این رو در برخی موارد مشکلات آتش سوزی را تسریع می بخشد.
    به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی در پایان تصریح کرد: با تأمل و نگاه کارشناسانه به اسناد راهبردی و تجربیات گذشته این مشکلات حل خواهد شد./


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :
تعداد بازدید کنندگان کل :
تا کنون :
22299056
اکنون :
74